حال خوب «تعبیر وارونه یک رویا»/ جیرانی قصه را برایمان رو نمیکرد
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۱۷۹۷
شیوا خسرومهر به بهانه بازپخش سریال «تعبیر وارونه یک رویا» از شبکه آیفیلم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به شدت این سریال را دوست داشتم و فکر میکنم اگر سر صحنه و پشت صحنه کار، همه چیز درست باشد، میتوان مطمئن بود که نتیجه روی آنتن جواب خواهد داد.
وی ادامه داد: پشت صحنه «تعبیر وارونه یک رویا» محیطی آرام و خوب بود و در جلوی دوربین هم آقای جیرانی کاربلد بودند و میدانستند که از کار و بازیگر چه میخواهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره بازپخش این سریال از آیفیلم عنوان کرد: دوست دارم این سریال را با دوبلههای مختلف از جمله آذری و کردی هم ببینم و به نظرم خیلی جالب است. تماشای دوباره سریالها این فرصت را به بازیگر هم میدهد تا مروری بر کارش داشته باشد و ایرادات و اشکالات بازیگریاش را رصد کند.
خسرو مهر درباره نحوه پیوستن خود به تیم بازیگران این سریال توضیح داد: یک شب در خانه بودم که آلاله هاشمی تماس گرفت و آدرسی را در خیابان الهیه داد و گفت خودت را زودتر به اینجا برسان. همان اول کار، حضور دو نفر نظرم را جلب کرد؛ فریدون جیرانی و فرهاد قائمیان. حضور همین دو نفر هم کافی بود که پیشنهاد بازی در سریال تعبیر وارونه یک رویا را قبول کنم. حتی نقش خودم در سریال برایم مهم نبود و به مسائل مالی هم فکر نمیکردم. همان شب ساعت یک و نیم قرارداد بستم و اولین سکانسم را که با نگار عابدی بود جلوی دوربین رفتم.
این بازیگر درباره کارگردانی فریدون جیرانی یادآور شد: جیرانی از سینما به تلویزیون آمده بود و اکثر مردم او را با مدیوم سینما میشناختند و این حضور در تلویزیون آن هم برای اولین مرتبه خیلی جذاب بود. البته سریال هم جذابیتهای خاص خودش را داشت. مثلاً قرار بود به شکل سیاه و سفید روی آنتن برود که نمیدانم چرا این اتفاق نیفتاد. قصه تعبیر وارونه یک رویا نسبت به بسیاری از سریالهایی که از تلویزیون پخش میشود، بسیار جذابتر بود و مجموعهای از بازیگران خوب مانند امیر جعفری، فرهاد قائمیان، قاسم زارع و نگار عابدی هم در سریال حضور داشتند.
وی درباره سختیهای کار گفت: بخشهایی از سریال در خارج از کشور تصویربرداری شد و مخاطبانی که امکان و شرایط خروج از کشور را نداشتند، میتوانستند با تماشای این سریال و از طریق لنز دوربین، کشورهای دیگر را هم ببینند.
خسرومهر درباره نقش خود نیز بیان کرد: آن قدر نقشم را دوست داشتم و برایش وقت و انرژی گذاشتم که آقای جیرانی نقش دکتر را در فیلمنامه پررنگ و حضورش را بیشتر کرد. روش آقای جیرانی این بود که کل قصه را برای بازیگر رو نمیکرد تا همه چیز برای او تازگی داشته باشد. معمولاً ما فقط درباره سکانسهایی که همان روز بازی داشتیم، میدانستیم و از آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد، مطلع نبودیم.
وی اضافه کرد: نقش من در سریال مثبت بود و مردم معمولاً با نقشهای مثبت ارتباط بهتری برقرار میکنند و از این نظر، بازخوردهای مثبتی از مخاطبان سریال گرفتم. ضمن اینکه خود سریال هم پربیننده بود و طرفدار زیادی داشت.
بازیگر سریال «سارق روح» با اشاره به تصویربرداری در خارج از کشور گفت: زمانی که برای تصویربرداری به ارمنستان رفتیم، هوا سرد بود و جلوی دوربین کاپشن و کلاه داشتیم. وقتی به ایران برگشتیم، مجبور بودیم با همان لباسهای زمستانی جلوی دوربین برویم، آن هم در هوای گرم. کار خیلی سختی بود. یادم هست از جمله لوکیشنهای سریال در ایران یک آسایشگاه روانی بود. وقتی آنجا رفتیم و فیلمبرداری را آغاز کردیم، بیماران این آسایشگاه به ما که در تابستان کاپشن و کلاه و لباس زمستانی پوشیده بودیم، نگاه میکردند و برایشان مایه تعجب بود.
چی درباره پخش این سریال از شبکه آیفیلم یادآور شد: خیلی فرصت تماشای تلویزیون را ندارم اما وقتی میبینم آیفیلم سریال یا فیلم مورد علاقهام را پخش میکند، مینشینم و تماشا میکنم و گاهی هم دوستان لطف میکنند و اطلاع میدهند که فلان سریالم از آیفیلم پخش میشود و اگر فرصت کنم حتماً آن را هم میبینم.
کد خبر 5234280 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: سریال ایرانی فریدون جیرانی شیوا خسرومهر انتخابات 1400 شبکه پنج سیما برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه موسیقی ایرانی تئاتر ایران مهران مدیری مناظره انتخاباتی فیلم سینمایی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نقاشی شبکه دو سیما حضور هنر ایران در جهان برنامه رادیویی تعبیر وارونه یک رویا جلوی دوربین آی فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۱۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر میشود
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها- مریم یاوری: کارخانه ریسباف، نامی آشنا در صنعت نساجی اصفهان است، شاید این کارخانه را بتوان تنها بازمانده ۹ کارخانه بنام ریسندگی در اصفهان نامید.
«بافناز» مدتهاست که برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شده است، از «صنایع پشم» که رو به روی کارخانه ریسباف قرار دادشت تنها یک سردر و کوشک میانی باقی مانده است، «نختاب» حفظ اما تغییر کاربری یافت و در این میان، حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمتهایش و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ باری سنگین بر دوش مسؤولان گذاشت.
ثبت ملی ریسباف در سال ۸۱
کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایهداران در اصفهان راهاندازی شد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با این اقدام از گزند دستدرازی شهرسازان به دور ماند، از دولت دهم تاکنون تعیین تکلیف این کارخانه روی زمین مانده و برای آن تصمیم جدی گرفته نشده بود.
برخی دلیل این تأخیر در تحقق برنامهها را «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» میدانند اما این موضوع حل نشدنی نبوده که یک بنای تاریخی خاص را این همه سال معطل بگذارد، هر چند در آذر سال گذشته ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.
ترکیبی از معماری ایرانی و آلمانی در ساخت ریسباف
طراحی کارخانه ریسباف توسط استاد معماری بهنام «معتمدی» و زیر نظر مهندس آلمانی «ماکس شونمان» انجام شد که البته تأثیر مستقیم آثار پیتر بهرنز، معمار آلمانی، در معماری این کارخانه مشهود است. البته باید یادآور شد که کارخانه ریسباف با حمایتهای حکمران اصفهان به نام «افشار» تأسیس شد که معتقد بود «دولت تاجر بدی است و دولت باید تسهیلات بهوجود آورد و وسایل کار را حاضر کند و مردم باید با سرمایههای خود کارخانه ایجاد کرده و آن را اداره کنند» بر اساس سندهای برجا مانده از این شرکت سهامی، این حکمران عدهای تجار گمنام ولی سرمایهدار را تشویق کرد تا شرکت ریسندگی ریسباف را با «سرمایه ۵۰۰ هزار تومان» تأسیس کردند و بهسرعت ماشینآلات آن را بهوسیله برادران کورس از انگلستان خریدند.
این بنا از زیباترین کارخانههای دوران پهلوی اول در شهر اصفهان است که بخش بزرگی از ضلع غربیِ سایت این کارخانه، به ورودی و فضاهای اداری و خدماتی، و سایر جوانب به فضای انبار اختصاص دارد. همچنین فضاهای کارگاهی در میانه سایت، توسط این فضاهای پیرامونی احاطه شده و ضلعهای شمالی و جنوبی کارخانه، دیواری بلند با نمایی ساده دارند. در میانه سایت، سالنهای تولید، در سمت غرب سالنهای تکمیل، در سمت شمال غربی و سالن رنگرزی در سمت جنوب شرقی، مکانیابی شده است.
برج تصفیه در ضلع شمالی مجموعه و دودکش کارخانه در ضلع شرقی (استعارهای نوین از منارههای کهن که با بلندای خود، گونهای نقش نمادین و نشانه شهری دارد)، از دیگر احجام تشکیل دهنده این مجموعه صنعتی است. فضاهای ورزشی و فضای شیرخوارگاه برای کودکان زنان شاغل از دیگر فضاهایی است که در سایت این کارخانه منظور شده امت متأسفانه موقعیت شیرخوارگاه مشخص نیست.
نسرین فقیه در کتاب «آغاز معماری صنعتی ایران»، کارخانه ریسباف را ترکیب موفق «مدلهای گذشته و مضامین جدید» دانسته که با «نقشبندیهای عمودی و نیز با القا تصویر کوهستان» به «تئاتر پولستیک» بسیار شبیه است که از نمونههای نحوه عطف معماران اکسپرسیونیست به طبیعت بود. او به استفاده از تلفیق معماری سنتی و بومی با مظاهر و تکنولوژی جدید به دست معمار و صنعتگر ایرانی، در بناهای کارخانههای اصفهان از جمله کارخانه ریسباف اشاره کرده و سردر این کارخانه را که به «کلیدهای اُرگ» شباهت دارد مانند کلیسای گرانتویک در اطراف کپنهاگ اثر «کلینت» میداند.
«ریسیاف» ۷۴ هزار متر مساحت دارد
شهرام امیری، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به مهر گفت: خوشبختانه در کارخانه ریسباف اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
وی با بیان اینکه به دنبال مصوبه هیأت وزیران مبنی بر واگذاری کارخانه ریسباف از سوی بانک ملی به میراث فرهنگی ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ توافقنامهای بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری اصفهان منعقد شد، ادامه داد: بر اساس این توافقنامه شهرداری اصفهان مرمت و احیای کارخانه ریسباف را در دستور کار قرار داد.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعات احیای این کارخانه در حال انجام است، افزود: مستندسازی از شرایط آن تا قبل از واگذاری به شهرداری اصفهان نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف مجموعهای بزرگ و دارای ۷۴ هزار متر مربع وسعت، ۵۸ هزار متر مربع زیربنا است، تصریح کرد: این کارخانه دارای ۶ سوله بزرگ، ساختمان اداری، ساختمان فروش و … است.
امیری با اشاره به اینکه بحث حقوقی کارخانه ریسباف در دولت در حال پیگیری است، ابراز کرد: حفظ حق و حقوق بانک ملی در این پروژه حفظ خواهد شد و از سویی نیز قرار است این مجموعه به عنوان موزه منطقهای اصفهان معرفی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون همه استانهای بزرگ از ۱۰ سال گذشته تاکنون باید موزه منطقهای را راهاندازی میکردند، گفت: تاکنون تنها موزه منطقهای در مشهد و در کنار کوه سنگی ایجاد شده است.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اهداف راهاندازی موزه منطقهای در کارخانه ریسباف حفظ این بنا است، تصریح کرد: از سوی دیگر نیز این کارخانه ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه دارد.
۱۵ هزار شیء تاریخی در اصفهان در انتظار راهاندازی موزه
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار شیء تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان موجود است، افزود: در صورت بازسازی این کارخانه این اشیا در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.
امیری ادامه داد: البته باید توجه داشت که با توجه به وسعت کارخانه ریسباف ایدههای مختلفی از جمله موزه صنایع دستی، موزه کودک، موزه صنعت و … برای آن در نظر گرفته شده است، امکان تجمیع همه این ایدهها در این محل وجود دارد.
تخریب تا ۶۰ درصدی برخی از ساختمانهای ریسباف
وی با تاکید بر اینکه در گام نخست نجات ریسباف را در دستور کار داریم، افزود: این کارخانه تاکنون نیز آسیبهای زیادی دیده به گونهای که در برخی از ساختمانهای آن شاهد ۵۰ تا ۶۰ درصد تخریب هستیم.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف از همه دانشگاههای معتبر کشور و حتی بینالمللی استفاده خواهیم کرد، ابراز کرد: این کارخانه قابلیت برگزاری مسابقه بینالمللی برای دریافت ایدههای خوب را نیز دارد.
امیری با تاکید بر اینکه همه طرحهای در دستور کار برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف باید تائیدیه میراث فرهنگی را دریافت کند، اضافه کرد: در حال حاضر سولهها به دلیل داشتن سقف شیروانی تا حدود ۸۰ درصد سالم هستند اما ساختمانهای جانبی به ویژه در محوز جنوب در خیابان هفت دست آسیب جدی دیده است و یکسری از انبارها در قسمت شمال نیز خیلی آسیب دیده است.
وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که کارخانه ریسباف رها شده و این شرایط ناشی از همین رها سازی این مجموعه تاریخی است، ادامه داد: امیدواریم شهرداری هر چه زودتر عملیات احیا و مرمت را آغاز کند.
قرار بود کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی شود
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان نیز در خصوص این موزه در جلسهای با اعضای شورای شهر اصفهان گفته بود که این کارخانه در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی میشود.
او در این جلسه ادامه داد: با همکاری استانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش میشود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.
شهردار اصفهان گفته بود: همزمان با بهرهبرداری مرمت آن نیز انجام میشود تا در نهایت تبدیل به مکانی شود که جزو رؤیای شهر بوده است.
قاسمزاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی تمدن صفویه یکی از رموز این بود که عالم، هنرمند و سیاستمدار زبان یکدیگر را فهمیدند اگر یکی از این سه ضلع نبود نقش جهان خلق نمیشد، در حال حاضر نیز اگر در اصفهان بخواهیم آثار هنری خلق کنیم باید کنار هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولتمردان شهر ایجاد شده، شما باید کمک کنید.
هر چند زمزمههایی در خصوص احیا و مرمت کارخانه ریسباف به گوش میرسد اما تا اقدامی جدی و اجرایی برای احیای آن صورت نگیرد، باورمان نمیشود که ریسباف نجات یافته است.
کد خبر 6095911